همه ما تا حدودی با شرایط نگهداری از مبلمان آشنا هستیم. ولی آیا می‌دانید که تاثیر آب و هوا بر مبلمان چیست؟

همانطور که در جریان هستید، آب و  هوا همیشه در همه قسمت‌های زندگی ما تاثیر گذار بوده. ایران به کشور چهار فصل معروف است و به همین دلیل، انواع اقلیم و آب و هوا در ایران وجود دارد.

اگر به حوزه هواکش صنعتی علاقه دارید با ما همراه باشید

اگر به زندگی مردم در شهرهای مختلف دقت کرده باشید، می‌فهمید که آب و هوا بر شرایط زندگی آنها تاثیر بسزایی داشته. این تاثیرات فقط در انسانها نیست؛ بلکه می‌تواند بر روی لوازم خانه آنها هم تاثیر گذار باشد. یکی از این لوازم خانه، مبلمان هستند.

کمتر کسی است که بگوید از تاثیرات آب و هوا بر مبلمان باخبر است و همچنین کمتر سایتی به بررسی این موضوع پرداخته. در ادامه قصد داریم تا ببینیم آب و هوا چه تاثیراتی بر مبلمان می‌گذارند.

تاثیر آب و هوا بر مبلمان در مناطق مختلف

اگر کتابهای جغرافیا زمان مدرسه را یادتان باشد، هر نقطه از ایران دارای آب و هوای مخصوص به خودش است. مثلا اگر شما در حال گذراندن فصل سرما باشد، شاید در جنوب، مردمان با گرما دست و پنجه کنند.

همانطور که در بالا گفتیم، آب و هوا می‌تواند در مبلمان تاثیر بگذارد و برای همین متریالی که برای مبل در نظر گرفته می‌شود، باید بر اساس آب و هوای همان منطقه باشد.

مناطق مرطوب

رطوبت همیشه یکی از دلایلی است که می‌تواند خیلی راحت از عمر مبلمان شما کم کند. مخصوصا اگر جنس مبلمان شما از فلز یا استیل باشد.

اگر دقت کرده باشید، اکثر مبلمان‌هایی که در مناطق شمال کشور وجود دارند، از جنس چوب هستند. درواقع هیچ یک از فروشگاه‌های مبلمان که در شمال کشور فعالیت می‌کنند هم مبل فلزی یا استیل برای فروش موجود نمی‌کنند.

همانطور که گفتیم، بهترین نوع مبل برای مناطق مرطوب، مبل چوبی است؛ چون چوب می‌تواند در هوای رطوبتی دوام بیاورد.

البته یادتان باشد که در مناطق مرطوب، جنس نشیمنگاه مبل نباید از جنس چرم مصنوعی یا پلاستیک باشد. چون باعث تعریق در بدن انسان می‌شود. بهترین نوع پارچه برای نشیمنگاه در مناطق مرطوب، کتان، پنبه و … است.

گرم و خشک

اکثر مناطق ایران از آب و هواب گرم و خشک برخوردار هستند و برای همین شاید فکر کنید که در انتخاب مبل مناسب به مشکل بخورید.

البته برخلاف آب و هوای مرطوب، دست شما برای انتخاب یک مبل مخصوص در آب و هوای گرم و خشک باز است و آب و هوای گرم خشک نمی‌تواند تاثیر زیادی بر روی مبل شما بگذارد.

شما می‌توانید از مبلمان چوبی و فلزی و انواع دیگر در این اقلیم استفاده کنید.

البته بهتر است که مبل شما از الیاف مصنوعی، چرم مصنوعی و پلاستیک ساخته نشده باشد. چون به خاطر آب و هوا گرم، ممکن است احساس راحتی نداشته باشد. بهترین گزینه برای آب و هوای گرم و خشک، استفاده از یک مبل فلزی یا چوبی با الیاف طبیعی است.

سرد و خشک

شاید در بین این سه اقلیم، هوای سرد و خشک کمترین تاثیر آب و هوا بر مبلمان را داشته باشد.

بخش غربی و شمال غربی ایران از هوای سرد و خشک برخوردار است و از آنجایی که بیشتر روزها در این مناطق، هوا سرد است بهتر است که مبلی انتخاب کنیم که در این هوا سازگار باشد.

اگر شما در اقلیمی با آب و هوای سرد و خشک زندگی می‌کنید، می‌توانید از مبلمان چوبی، فلزی، استیل و … استفاده کنید.

بعضی‌ها هم سعی می‌کنند تا در مبلمان آنها از چرم مصنوعی یا پلاستیک استفاده شده باشد؛ چون این متریال‌ها می‌توانند در گرما تاثیر زیادی بگذارند.

ولی بهتر است که برای ساخت نشیمنگاه و تشک، از الیاف طبیعی و پشم شیشه استفاده شود. بهترین پارچه برای این مناطق هم پارچه‌های کتان و پنبه‌ای هستند.

تاثیر تهویه هوا بر عمر مبل

تهویه هوا یکی از مواردی است که می‌تواند نه تنها مبلمان، بلکه بقیه لوازم و افراد خانه را از بیماری و مشکلات زیادی رهایی ببخشید.

همانطور که در بالاتر هم گفتیم، رطوبت یکی از قاتلان اصلی مبلمان است؛ شما به کمک تهویه می‌تواند رطوبت داخل خانه را کمتر کنید. جدای از بحث رطوبت، تهویه هوا تاثیر بسزایی در به جریان انداختن هوا دارد که باعث می‌شود هوای داخل خانه معتدل شود.

تهویه‌ها انواع مختلفی دارند که برای خرید باید مسائل مختلفی مثل نوع ساختمان، مساحت خانه شرایط آب و هوایی، بودجه و … را بررسی کنید.

معمولا از تهویه‌های هواکش صنعتی و فن سانتریفیوژ برای مصارف صنعتی و برای مصارف خانگی می‌توانید از سیستم تهویه هوای بویلر، ایرواشر، GHP و … استفاده کنید.

جمع بندی

در این پست ما سعی کردیم تا درباره تاثیر آب و هوا بر مبلمان را با هم بررسی کنیم و ببینم که در هر منطقه از ایران، چه نوع مبلی مناسب است. بهتر است قبل از خرید مبل، همه این موارد را بررسی کنید تا یک خریدی مطمئن و ماندگار داشته باشید.

البته یادتان باشد که آب و هوا فقط یکی از مواردی است که می‌تواند بر روی سلامتی مبل شما تاثیر بگذارد؛ اگر می‌خواهید مبلی ماندگار داشته باشید، باید موارد زیادی را بررسی کنید.